PROCEDURY INWESTYCYJNE
Celem realizacji planowanej inwestycji konieczne jest podjęcie szeregu czynności formalno-prawnych, zmierzających do uzyskania wszystkich niezbędnych uzgodnień i pozwoleń odnośnie rzeczonego zamierzenia.
I. Sprawy należące do kompetencji Wydziału Gospodarki Przestrzennej.
• Referat Obrotu Nieruchomościami
-
1. Zezwolenie na czasowe zajęcie nieruchomości Skarbu Państwa, Miasta Piekary Śląskie na prawach powiatu lub Gminy Piekary Śląskie.
Pozytywne rozpatrzenie wniosku jest podstawą do zawarcia umowy cywilnej w formie pisemnej, pomiędzy właścicielem gruntu (Skarbem Państwa, Miastem Piekary Śląskie na prawach powiatu lub gminą) a wnioskodawcą.
2. Zezwolenie na budowę w granicy.
Zezwolenie wydawane jest osobie, która chce realizować inwestycję (budowę) w granicy z nieruchomością gminy lub Skarbu Państwa.
• Referat Postępowań Administracyjnych i Regulacji Prawnych
3. Obciążenie nieruchomości ograniczonym prawem rzeczowym w postaci służebności gruntowej bądź przesyłu.
W przypadku braku odpowiedniego dostępu nieruchomości do drogi publicznej lub koniecznością posadowienia urządzeń przesyłowych ustanawia się odpłatnie ograniczone prawo rzeczowe w postaci służebności gruntowej lub odpowiednio służebności przesyłu.
• Referat Budownictwa i Planowania Przestrzennego
Polegające na remoncie, montażu lub przebudowie, jeżeli nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz nie zmieniają jego formy architektonicznej, a także nie są zaliczone do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w porozumieniu przepisów o ochronie środowiska.
- Niewymagające pozwolenia na budowę.
Warunki zabudowy wydawane są również dla zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę, z wyjątkiem tymczasowej, jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku.
5. Wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Inwestycja celu publicznego jest lokalizowana na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku - w drodze decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Nie wymagają wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego roboty budowlane:
Polegające na remoncie, montażu lub przebudowie, jeżeli nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz nie zmieniają jego formy architektonicznej, a także nie są zaliczone do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w porozumieniu przepisów o ochronie środowiska.
- Niewymagające pozwolenia na budowę.
Ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego następuje na wniosek inwestora. Decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego - za wyjątkiem terenów zamkniętych - wydaje Prezydent Miasta. O wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie strony zawiadamia się w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Inwestora oraz właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, na których będą lokalizowane inwestycje celu publicznego, zawiadamia się na piśmie.
1. Wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy Prawo Budowlane roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu.
W art. 29 prawa budowlanego wymienione są obiekty oraz roboty budowlane, które nie wymagają pozwolenia na budowę, a jedynie zgłoszenia ich wykonania właściwemu organowi.
Inwestor, spełniający warunki do uzyskania pozwolenia na budowę, może żądać wydania odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, poprzedzającej wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Decyzja jest ważna przez czas w niej oznaczony, jednak nie dłużej niż rok.
2.Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego.
Przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności: podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń.
3. Zgłoszenie o zamiarze wykonania robót budowlanych niewymagających uzyskania pozwolenia na budowę.
Dotyczy wniosków zgłoszenia budowy oraz wykonywania robót budowlanych określonych w art. 30 ust 1 ustawy Prawo budowlane.
4. Wydanie decyzji o warunkach zabudowy.
Zmiana zagospodarowania terenu - w przypadku braku planu miejscowego polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy.
Nie wymagają wydania decyzji o warunkach zabudowy roboty budowlane:
II. Sprawy należące do kompetencji Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Gospodarki Odpadami.
1. Wydawanie pozwoleń wodnoprawnych.
Zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy Prawo wodne jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pozwolenie wodnoprawne jest wymagane na:
1) szczególne korzystanie z wód;
2) regulację wód oraz zmianę ukształtowania terenu na gruntach przylegających do wód, mającą wpływ na warunki przepływu wody;
3) wykonanie urządzeń wodnych;
4) rolnicze wykorzystanie ścieków, w zakresie nieobjętym zwykłym korzystaniem z wód;
5) długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej;
6) piętrzenie wody podziemnej;
7) gromadzenie ścieków oraz odpadów w obrębie obszarów górniczych utworzonych dla wód leczniczych;
8) odwodnienie obiektów lub wykopów budowlanych oraz zakładów górniczych;
9) wprowadzanie do wód powierzchniowych substancji hamujących rozwój glonów;
10) wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych, będących własnością innych podmiotów, ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 45a ust. 1.
Pozwolenie wodnoprawne jest wymagane również na:
1) gromadzenie ścieków, a także innych materiałów, prowadzenie odzysku lub unieszkodliwianie odpadów,2) wznoszenie obiektów budowlanych oraz wykonywanie innych robót,
3) wydobywanie kamienia, żwiru, piasku, innych materiałów oraz ich składowanie
- na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią, jeżeli wydano decyzje, o których mowa w art. 40 ust. 3 i art. 88l ust. 2.
Pozwolenie wodnoprawne na wprowadzanie do ziemi ścieków innych niż wymienione w art. 39 ust. 2 pkt 1 może być udzielone, jeżeli wydano decyzję, o której mowa w art. 39 ust. 3. Obowiązek posiadania pozwolenia wodnoprawnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, dotyczy także wytwórcy ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 45a ust. 1.
2. Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji planowanego przedsięwzięcia.
W § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) zawarty został katalog przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz tych mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.